یکشنبه 28 آبان 1396, 6:46:10
 
 
نسخه قابل پرینت  نسخه PDF  نسخه xml  نسخه Word  اضافه کردن به لیست علاقه مندیها  ارسال به ایمیل

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی:

نقشه راه کاهش قیمت تمام‌شده آماده شد

تعداد بازدید: 3033 پنجشنبه, 23 اردیبهشت 1389 22:50:57

به گزارش شابا به نقل از روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، محمود دودانگه در نشست خبری، این نهضت را فرایندی مشارکتی، مستمر، همه‌جانبه و نظام‌مند دانست.

وی گفت: این نهضت برای ارتقای توان رقابتی محصولات و خدمات داخلی با استفاده از کاهش قیمت تمام‌شده و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ارتقای رفاه شهروندان، افزایش سهم صادرات غیرنفتی و بقای بازارهای داخلی پس از پیوستن به سازمان جهانی تجارت از دیگر اهداف اجرای نهضت کاهش قیمت تمام‌شده است.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به علل افزایش قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات در کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون نرخ تعرفه کالاهای وارداتی بسیار بالاست و مصرف‌کننده داخلی جریمه ناکارامدی بخش‌های تولید، توزیع و یا تصمیمات نادرست را می‌پردازد.

دودانگه با بیان اینکه متوسط رشد بهره‌وری کل عوامل شامل سرمایه و نیروی کار در ایران 8 دهم درصد است تصریح کرد: این شاخص در کشورهای عضو سازمان OECD یک و هشت صدم درصد است.

وی همچنین سهم رشد بهره‌وری کل عوامل تولید را در تامین رشد اقتصادی در ایران 14 و 8 دهم درصد و در کشورهای عضو OECD، 40 درصد اعلام کرد.

وی به هزینه‌های بالای حمل و نقل در کشور نیز اشاره کرد و افزود: در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته 9 و نیم درصد از قیمت تمام‌شده مربوط به هزینه‌ای پشتیبانی و توزیع است این رقم در کشور ما به طور متوسط به 30 درصد می‌سد.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت بازرگانی با بیان اینکه برای کاهش قیمت تمام‌شده باید در پی کاهش هزینه‌ها در بخش‌های تولید، توزیع و تامین باشیم اضافه کرد: نهضت کاهش قیمت تمام‌شده از مدت‌ها پیش در کشور آغاز شده است.

وی تصریح کرد: برای این منظور نقشه راه کاهش قیمت تمام‌شده تدوین شده و کمیته ملی نیز به این منظور با حضور همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط تشکیل شده است.

دودانگه گفت: در این کمیته نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف دولتی، بخش خصوصی، تعاونی و تعدادی از نمایندگان مجلس حضور دارند و در جلسات مختلف تلاش می‌شود برنامه‌ها و راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده با تعامل مناسب با اعضا پیگیری شود.

وی افزود: همچنین تعاملات گسترده‌ای با اتاق بازرگانی انجام شده است تا به سند مشترکی در زمینه نهضت کاهش قیمت تمام شده دست یابیم.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت بازرگانی تشکیل کمیته‌های ویژه در دستگاه‌های مربوط به تامین، تولید و توزیع کالا و خدمات در کشور و برگزاری همایش‌های کاربردی برای تشویق و ترویج فعالان این بخش و ارائه الگوهای موفق در این زمینه را از دیگر اقدامات وزارت بازرگانی برای کاهش قیمت تمام‌شده در کشور اعلام کرد.

مهندس دودانگه به راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات نیز اشاره و تصریح کرد: برای کاهش قیمت تمام‌شده کالا لازم است بهره‌وری عوامل تولید افزایش یابد تا به ازای تولید هر واحد کالا یا خدمت از منابع کمتری استفاده شود که نتیجه آن کاهش هزینه تمام‌شده است.

دودانگه با بیان اینکه برای کاهش هزینه‌های تولید باید هزینه‌های موثر استفاده از هر واحد عوامل تولید کاهش یابد گفت: لازم است هزینه‌های اضافی فرایندهای مختلف زنجیره تامین، تولید و توزیع با استفاده از اصلاح فرایندها کاهش یابد.

وی بهبود نظام توزیع کالا و کاهش تعداد واسطه‌های غیر ضروری، بهبود نظام حمل و نقل، افزایش پوشش و کارایی نظارت بر قیمت‌ها، افزایش بهره‌وری واحدهای صنفی و کاهش هزینه‌های اجاره واحدهای صنفی را نیز از جمله راهکارهای کاهش فاصله بین قیمت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست.

 

منبع خبر : http://www.shabanews.net/ViewDetail/Content/b5a25221-b729-df11-a938-005056a907aa

 

کد خبر: 45

 
نسخه قابل پرینت  نسخه PDF  نسخه xml  نسخه Word  اضافه کردن به لیست علاقه مندیها  ارسال به ایمیل
بازگشت به صفحه قبل
ثبت نظر شما
شرکت خدمات انفورماتیک راهبر  مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات  شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران  مرکز صدور گواهی الکترونیکی  کارگروه تحولات اقتصادی  پایگاه اطلاع رسانی دولت  شورای اصناف کشور 
صفحه اصلی  |  جستجو  |  نسخه RSS
طراحی و پیاده سازی توسط شرکت خدمات انفورماتیک راهبر - آخرین بروز رسانی چهارشنبه 16 مهر 09:35:22
کلیه حقوق برای شرکت خدمات انفورماتیک راهبر محفوظ است
RSS | صفحه نخست | آرشیو

تمامی خدمات این وب سایت، دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.