سه شنبه 3 مرداد 1396, 17:2:39
 
 
نسخه قابل پرینت  نسخه PDF  نسخه xml  نسخه Word  اضافه کردن به لیست علاقه مندیها  ارسال به ایمیل
جوابیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبر «یازده اشکال اساسی طرح شبنم»

روابط عمومی شبکه بازرسی و نظارت مردمی :

جوابیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبر «یازده اشکال اساسی طرح شبنم»

تعداد بازدید: 6407 چهارشنبه, 8 خرداد 1392 13:27:47

روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر «یازده اشکال اساسی طرح شبنم» جوابیه زیر را ارسال کرده است:


مدیر مسئول محترم سایت خبری عصر ایران

عطف به خبر منتشره در سایت خبری عصر ایران تحت عنوان «یازده اشکال اساسی طرح شبنم» مندرج در تاریخ 1/3/92 به اطلاع می‌رساند؛

ستادمرکزی مبارزه باقاچاق کالاوارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرلوحه قرار دادن فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص پدیده شوم قاچاق در دیدار مسئولان وزارت‌خانه‌‌های صنایع و بازرگانی در تاریخ 10/4/1380 که فرمودند: «جای مقابله با فساد قاچاق، فقط مرز‌ها نیست. جنس قاچاق را باید دنبال کرد، تا آنجایی که در معرض فروش قرار داده می‏شود. جنس قاچاق، تولید داخلی را تضعیف، اشتغال ناسالم را ترویج و اشتغال سالم را محدود می‏کند» و همچنین در خصوص استقرار نظام طبقه بندی و شناسه گذاری کالاها، طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی (طرح شبنم) را با هدف مبارزه با توزیع کالای جعلی و قاچاق در سطح بازار طراحی و پیاده‌سازی نموده است.

این طرح علاوه بر پیشگیری از ورود کالای قاچاق، غیر مجاز و تقلبی به بازار، منافعی همچون امکان رهگیری کالا و تولید شجره­نامه الکترونیکی کالا از مبدأ تا مقصد، شناسایی واسطه­های توزیع کالا، پیشگیری از درج تاریخ غیرواقعی بر روی کالا، افزایش بهره­وری در ضمانت­نامه­های کالایی و کالاهای مرجوعی، حمایت از نوآوری در طراحی مدل­های جدید برخی از محصولات از طریق ایجاد مانع در فروش کالاهای غیرمجاز، جلوگیری از انحصار در واردات، تقویت سیاستگذاری در تنظیم بازار و تولید ملی، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و توسعه تجارت الکترونیکی و ... را در پی دارد، علی ایحال در خصوص ایرادات وارده به طرح فوق، ذکر موارد ذیل ضروری بنظر می‌رسد:

* مسائل مالی طرح

 از آنجا که یکی از اساسی‌ترین اهداف مورد نظر این طرح افزایش تعداد بازرسین کالاهاست. در حال حاضر تعداد زیادی بازرس رسمی و افتخاری با پایش و بررسی کالاهای غیرمجاز و قاچاق، تخلفات مشاهده شده را ثبت کرده و در اختیار مراجع نظارتی و قضایی قرار می‌دهند؛ اما واضح است که با گستردگی قلمرو بازار کالا،‌ امکان نظارت بر تمامی ابعاد و زوایای بازار از این طریق وجود ندارد و لذا با اجرایی شدن طرح «شبنم» امکان استفاده از شبکة گسترده بازرسان مردمی به‌خوبی فراهم می‌شود چرا که هر فرد تنها با در اختیار داشتن یک گوشی تلفن همراه دوربین‌دار و در دسترس داشتن نرم‌افزار شبنم، می‌تواند به عنوان بازرس عمل کرده و تخلفاتی که در زمینه کالاهای غیر اصل مشاهده می‌نماید را به سهولت و در کمترین زمان به مراجع ذیربط اطلاع دهد، ضمن اینکه عمده انگیزه مردم از استعلام اصالت کالا، اطمینانی است که کسب می کنند، نه پولی که ممکن است بابت پاداش دریافت کنند و برغم ادعای مطرح شده در هیچ مقطعی بحث پرداخت پاداش نقدی به مصرف کننده مطرح نبوده است هرچند با ابلاغ قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این موضوع قابل بررسی بنظر می‌رسد.

* موازی کاری نهاد های متولی طرح

در این طرح هیچگونه موازی کاری دیده نمی شود و هربخش وظایف خود را بخوبی انجام میدهند و لذا باستناد مصوبات هیات وزیران و ابلاغیه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ثبت سفارش کالا و صدور و تولید کد رهگیری کالاهای وارداتی بصورت متمرکز صرفا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و درخصوص کالاهای سلامت محور وارداتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فقط وظیفه الصاق بر چسب آن را بعهده دارد که فرایند فوق در تفاهم نامه سه جانبه فیمابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخوبی تبیین گردیده‌است.

* عدم اطلاع برخی مسئولین از حوزه طرح

   در این گام، همکاری و هماهنگی میان دستگاههای متولی طرح با یکدیگر از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، شورای اصناف کشور، اتحادیه ها و مجامع امور صنفی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد، گمرک ج.ا.ا و .... با مدیریت و نظارت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت می پذیرد و بر این اساس مسئولین دستگاهها از مراحل و حوزه عملیاتی طرح اطلاع کامل دارند.

* انحصاری بودن مجری طرح

در این طرح درحال حاضر 6 اپراتور، 120 کارگزار کشوری و 12000 نفر نصاب مشغول به فعالیت هستند که نمود کامل مشارکت سازمان ها و نهادهای توانمند در این حوزه است ضمن آنکه امکان ورود هر اپراتور دیگری که توانمندی انجام این امور را داشته باشد وجود دارد.

* اطلاع رسانی طرح

   با توجه به اینکه طرح فوق بصورت تدریجی و مرحله‌ای در حال انجام است، اطلاع رسانی در این خصوص ابتدا در سطح اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی صورت گرفته است و فاز دوم طرح نیز که اطلاع رسانی عمومی می‌باشد با رایزنی و همکاری صداو سیما و از طریق ساخت تیزرها و برنامه‌های پویا نمایی، زیرنویس و ... در حال انجام می‌باشد.

* امکان الصاق برچسب در مبادی ورودی

   درمورد ابهام مطرح شده درمورد الصاق برچسبها در حوزه واردات کالا باید گفت: از آنجا که الصاق برچسب امنیتی شبنم در پایانه های گمرکی کشور و یا انبارهای عمومی بدلیل ورود حجم بالای واردات و دپوی کالا، امری نامیسر و دشوار شناخته شد، بر این اساس و بنابر تصمیم شورای راهبری طرح، فرآیند اجرا به این صورت است که هر واردکننده به سامانه مراجعه کرده و قبل از ثبت سفارش، به تعداد کالای وارداتی خود، درخواست برچسب می نماید، پس از ورود کالا به کشور، واردکننده می بایست با داشتن مدارک مثبتة ورود، به کارگزاری خود مراجعه تا مرحلۀ الصاق برچسب ها توسط مامورین مجاز الصاق انجام شود. این طرح مرحله به مرحله در مورد کالاهای وارداتی در حال انجام است و دراین خصوص مشکلی مشاهده نشده است ضمن اینکه امکان الصاق و یا چاپ برچسب شبنم در کشور مبداء نیز فراهم شده است و به این صورت که واردکننده پس از مراجعه به سامانه و قبل از ثبت سفارش، به تعداد کالای وارداتی خود، درخواست برچسب می نماید، سپس به میزان سفارش، برچسب های غیر فعال صادر و با اخذ تعهد نامه به متقاضی جهت الصاق در کشور مبداء یا کشور واسط تحویل میگردد. پس از ورود کالا به کشور، واردکننده می بایست با داشتن مدارک مثبته گمرکی به کارگزاری خود مراجعه نماید تا مرحلۀ فعالسازی برچسبها انجام شود. کارگزار نیز پس از رویت مدارک و بازدید از کالاها ، درصورتیکه نصب مطابق با شیوه نامه اجرایی انجام شده باشد، اقدام به فعالسازی برچسبها می نماید. درضمن امکان چاپ بارکددوبعدی روی کالا درخط تولید نیز فراهم شده است و هم اکنون تعدادی از واردکنندگان قانونی در حال استفاده ازاین امکانات می‌باشند.

* تکیه بر سیستمهای دستی

 با عنایت به ایجاد بستر وب سرویس سامانه ثبت سفارش، هم اکنون نیاز به درج اطلاعات بصورت دستی نمی باشد لیکن به جهت برخی کنترل های لازم درخصوص تطبیق مدارک مثبتة ترخیص کالا، جهت الصاق و فعالسازی برچسبها و ارائه خدمات لازم در این حوزه، همکاری اپراتورها و کارگزاران ضروری می باشد.

* ارائه اطلاعات کامل از مشخصات کالا

       پس از حدود سه ماه از زمانی که کالایی توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشمول طرح شبنم قرار می گیرد، طرح «سطح بازار شبنم» برای پاک سازی کالاهایی که قبل از الزامی شدن آن گروه کالایی به کشور وارد شده اند (فقط برای یکبار) به اجرا در می آید. در اجرای این طرح، فروشگاه‌ها، تعداد کالاهای خود را به صورت خوداظهاری اعلام می‌نمایند تا به آنها برچسب تعلق گیرد. اطلاعات این گروه های کالایی در اختیار اتحادیه ها و مجامع امور صنفی بوده و باید توسط آنها در سامانه وارد گردد تا سامانه جواب استعلام را به مصرف کننده برگرداند. بدیهی است که سامانه باید به صورت پیشفرض، اطلاعات حداقلی را در نظر می گرفت که در این مورد عبارت «کالا مورد تایید است» در سامانه گنجانده شده است. با ورود اطلاعات کالاها توسط نهادهای زیرمجموعه شورای اصناف کشور این نقیصه برطرف خواهد شد و رایزنی با مسئولان شورای اصناف کشور درخصوص موضوع فوق در حال انجام است. در ضمن این نقیصه فقط و فقط در مورد کالاهای سطح بازار مطرح است و اطلاعات کالاهای وارداتی که ثبت سفارش می‌شوند هم اکنون به صورت دقیق به مصرف کننده ارائه می گردد.

مجددا تاکید می شود این موضوع صرفا برای کالاهای سطح عرضه و به تعداد بسیار محدودی صورت می پذیرد و تعمیم آن به کل طرح به هیچ عنوان صحیح نیست.

* خرید و فروش برچسبها

        وجود تعدادی محدود از برچسب های شبنم در بازار و خارج از روال صدور بارکد به این دلیل صورت گرفته است که در مراحل ابتدایی اجرای طرح، شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم)، به  دلیل اینکه برخی واردکنندگان از زمانبر بودن روند ترخیص کالا در گمرک گلایه داشتند، خواستار تحویل برچسب شدند و تعهدکتبی دادند که در زمان خروج کالا از انبار برچسب‌های دریافتی را روی کالا الصاق کنند، اما متاسفانه برخی از واردکنندگان به این تعهد عمل نکردند و همین امر منجر به بروز تخلف و خروج تعدادی بارکد از مسیر قانونی شد، اما بلافاصله این بارکدها رهگیری و مشکل برطرف شد. ضمن اینکه هر کد شبنم دارای مشخصه‌های مختلفی است، در نتیجه به راحتی می‌توان فرد متخلف را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کرد. بر همین اساس و با وجود حساسیتی که مجری پروژه روی اجرای قانونی آن دارد با اطلاع از ورود تعدادی برچسب در بازار مساله را بررسی و کدها رهگیری شد و در نهایت کارگزار متخلف شناسایی و مجوز صدور بارکد شرکت به طور دایمی باطل شد. این روند نظارت کماکان ادامه داشته و بازرسان پروژه به طور مستمر در حال رصد بازار می‌باشند و به محض بروز تخلف، مساله را پیگیری و با متخلفان به شدت برخورد خواهند کرد.

لازم به ذکر است حجم برچسب های خرید و فروش شده پایین‌تر از 1 در 100000 بوده که با توسعه طرح شبنم موضوع کلا منتفی شده است.

* امکانات بازرسان

         به جهت تسهیل استعلام برچسبهای رهگیری شبنم برای بازرسان نهادهای نظارتی کشور، بر روی هر برچسب 2 کد در نظر گرفته شده است. یک کد 16 رقمی که دارای پوشش بوده و برای مصرف کننده قابل استعلام است و یک کد سریالی 9 رقمی که ویژه استعلام بازرسین است که این کد با استعلام های مکرر منقضی نمی شود. ضمن آنکه نرم افزار ویژه بازرسان نیز تهیه و دراختیار نهادهای بازرسی و نظارتی قرار گرفته است.

* افزایش قیمت به بهانه نصب برچسب

        هرچند که موضوع عدم افزایش قیمت کالا به بهانه نصب برچسب به کرات توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و شورای اصناف کشور مورد تاکید قرار گرفته و در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است لیکن بازرسان نهادهای نظارتی نیز به طور مستمر در حال رصد بازار بوده و به محض بروز تخلف، مساله را پیگیری و با متخلفان به شدت برخورد می کنند.بدیهی است هرگونه افزایش قیمت کالا در واحدهای صنفی (با توجه به پرداخت هزینه برچسب توسط وارد کننده) به بهانه داشتن برچسب شبنم ، غیرقانونی بوده وبامتخلفین توسط تعزیرات حکومتی بشدت برخورد می شود.

لازم به ذکر است که درخصوص برخی کالاها، پس از اجرای طرح شبنم، واردات قانونی آنها تا 6 برابر افزایش داشته
(مثلا گوشی تلفن همراه) و تبعا این افزایش واردات باعث افزایش درآمد واردکننده قانونی شده که پرداخت هزینه شبنم در مقایسه با آن قابل چشم پوشی است.

کد خبر: 251

 
نسخه قابل پرینت  نسخه PDF  نسخه xml  نسخه Word  اضافه کردن به لیست علاقه مندیها  ارسال به ایمیل
بازگشت به صفحه قبل
ثبت نظر شما
شرکت خدمات انفورماتیک راهبر  مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات  شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران  مرکز صدور گواهی الکترونیکی  کارگروه تحولات اقتصادی  پایگاه اطلاع رسانی دولت  شورای اصناف کشور 
صفحه اصلی  |  جستجو  |  نسخه RSS
طراحی و پیاده سازی توسط شرکت خدمات انفورماتیک راهبر - آخرین بروز رسانی چهارشنبه 16 مهر 09:35:22
کلیه حقوق برای شرکت خدمات انفورماتیک راهبر محفوظ است
RSS | صفحه نخست | آرشیو

تمامی خدمات این وب سایت، دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.